Tip: 1 maart Jaarlijkse complimentendag
Jaarlijks op 1 maart is het ‘Nationale Complimentendag’. Op deze dag draait het om het geven van oprechte aandacht en het tonen van persoonlijke waardering. Dat kan zijn richting je partner, familielid, buren of kennissen, maar ook naar een collega toe. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat een compliment persoonlijk en oprecht is. World Compliment Day wordt wereldwijd gehouden in heel veel landen.
Wat houdt de Nationale Complimentendag in?
De bedoeling van De Nationale Complimentendag is dat je je collega’s positief benaderd. Je wilt er voor zorgen dat je collega’s zich gewaardeerd voelen. Dit zorgt voor extra motivatie op de werkvloer. Omdat dit te weinig gebeurt, is er een nationale dag voor bedacht.
De 3 voordelen van een uitgesproken waardering
Voordeel 1: Complimenten zijn goed voor je mentale gezondheid
Als je bijvoorbeeld tegen je collega zegt dat het samenwerken goed gaat of dat je het geweldig vindt dat hij/zij altijd voor je klaarstaat, maakt je collega blij. Dit compliment geeft blijdschap, er komt een geluksstofje vrij.
Zo zie je dat een klein compliment al erg goed kan bijdragen aan het verbeteren van de mentale gezondheid. De Nationale Complimentendag is dus ook een dag die aandacht brengt aan de mentale gezondheid van je medewerkers.
Voordeel 2: Complimenten zorgen ervoor dat je minder snel ontslag neemt
Gebrek aan waardering is de nummer 1 reden dat medewerkers ontslag nemen. Zo stoppen medewerkers er sneller mee als een relatie stukloopt. Vrijwilligers geven een belangrijke bijdrage aan de maatschappij. Als zij geen waardering hiervoor terugkrijgen, doen ze het ècht nergens voor.
Door De Nationale Complimentendag geeft niet iedereen sneller complimenten, maar het belang van een compliment wordt duidelijk en er is extra aandacht voor.
Voordeel 3: Complimenten verbeteren de sociale interactie en prestaties op je werk
Uit Japans onderzoek blijkt dat het geven van complimenten de sociale interactie en prestaties op je werk verbeteren. De gever van het compliment plukt hiervan ook de vruchten. Het geeft namelijk een goed gevoel om iets goeds te doen voor een ander.
Bij je medewerker die het compliment te horen krijgt wordt zijn of haar diepst menselijke behoefte vervuld: het gevoel van waardering. William James, een Amerikaanse psycholoog die leefde van 1842 tot 1910, kwam er voor het eerst mee dat het mensen hun diepste behoefte is om gewaardeerd te worden. Tot op de dag van vandaag wijzen onderzoeken erop dat dat waar is. Het gevoel van waardering is hierin onlosmakelijk verbonden met het geven van een compliment.
Twee zaken als een compliment geven en persoonlijke aandacht zijn zaken die niet te koop zijn, maar daarom je als mens ook het diepst raken. Doe je dit op werk draag je dus bij aan het geluk van je collega’s. Gelukkigere collega’s presteren beter.
Daarnaast raak je door het complimenteren sneller aan de praat en vinden collega’s het ook leuker om een gesprek aan te gaan op een ander moment.
Hoe draag je als werkgever bij aan de Nationale Complimentendag van 2024?
Als compliment of als bedankje voor de inspanningen van je medewerkers kun je ook een dienst bij hen aanbieden. Door bijvoorbeeld een ontspannende stoelmassage aan je medewerkers aan te bieden, zullen medewerkers zich meer gewaardeerd voelen. Uiteraard ook door eenmalig Werkfruit van bijvoorbeeld BoereGoed te geven. Het gaat hier niet om de producten, maar het doel en gebaar. Je wilt tenslotte als werkgever streven naar duurzame inzetbaarheid. Door je medewerkers gelukkig te houden, nemen ze minder snel ontslag en hoef je ook niet te investeren in het werven van nieuw personeel.
In dit artikel zijn passages van de defittemedewerker.nl opgenomen.